hjerte Nettlegevakt Åpent 07-22

Ofte stilte spørsmål

Her får du svar på de vanligste spørsmålene som blir stilt om Nettlegevakt.

Hvis du har andre spørsmål så gjerne ta kontakt på epost eller vår Facebook-side.

Bidrar Nettlegevakt til økt antibiotikabruk og resistens?

Vi etterstreber å kun behandle pasienter som trenger det. Vi forholder oss også strengt til nasjonale retningslinjer for behandling. På den måten mener vi at dette er ivaretatt. På vår side om antibiotika kan du lese et utfyllende svar på dette spørsmålet.

Er Nettlegevakt sikkert å bruke?

Pasientsikkerhet er noe vi tar veldig alvorlig. Les på vår side om sikkerhet for mer informasjon.

Hvor lang tid tar det å få svar?

Henvendelser blir behandlet fortløpende. Gjennomsnittlig svartid er 5 minutter.

Hvordan kan jeg hente ut medisin på apoteket, jeg får jo ikke resept i hånden?

Resepten blir sendt elektronisk med eResept, og du kan da hente medisin på et hvilket som helst apotek ved å oppgi personalia.

Kan jeg være sikker på at dere opererer med en sikker betalingstjeneste?

Ja. Betalinger håndteres av Bambora, som er en veletablert betalingsløsning i Norge. Se www.bambora.no for mer informasjon.

Kan jeg være sikker på at mine opplysninger ikke formidles til tredjepart?

Ja. Nettlegevakt er bygget på en sikker meldingsplattform. Alle meldinger som sendes mellom behandler og pasient lagres på en sikker meldingstjener før de blir journalført i et journalsystem (Infodoc). Alle meldinger som sendes blir kryptert (gjort uleselig for uvedkommende). Opplysninger gitt til Nettlegevakt vil aldri bli distribuert til tredjepart. Alle leger som jobber i Nettlegevakt har taushetsplikt. Les mer om sikkerhet på Nettlegevakt.